2D-viivakoodin edelläkävijä Brasiliasta
![Parla Deli](/sites/default/files/styles/16_9_max_350/public/2022-04/parla_deli.png?itok=4JojJgKq)
26.6.1974 klo 8.01 skannattiin maailman ensimmäinen viivakoodi kaupan kassapisteellä. Tämä tapahtui Yhdysvalloissa ja ensimmäisen tuotteen kunnia meni purukumipaketille.
28.10.2021 klo 9.22 taas skannattiin tiettävästi ensimmäinen raportoitu, pakkaukseen painettu QR-koodi, joka hyödyntää uuden sukupolven viivakoodia eli 2D-viivakoodia. Vaikka 2D-viivakoodeja onkin kulkenut kassapisteiden läpi aiemminkin, pääsee juuri tämä mozzarellapakkaus osaltaan historiaan, sillä se luettiin brasilialaisessa Parla Deli-yrityksessä, joka hyödyntää 2D-viivakoodia systemaattisesti toiminnassaan.
Parla Deli on leipomon, ravintolan ja lähikaupan yhdistelmä, joka halusi 2D-viivakoodien käytön avulla vähentää hävikkiään, helpottaa tuotteiden päiväys- ja varastohallintaa, kehittää oman prosessin läpinäkyvyyttä sekä tehostaa tuotteiden jäljitettävyyttä. Tavoitteena oli tuoda 2D-viivakoodien käytön avulla saatu tieto myös kuluttajien saataville: niin tuotteiden oston ja käytön yhteydessä kuin osana kuluttajaviestinnän toteuttamista.
2D-viivakoodin käyttöönotto vaatii yritykseltä resursseja mm. yhteistyön ja prosessien rakentamiseksi. Parla Deli on erinomainen esimerkki siitä, miten systemaattisella työllä muutos on mahdollista. Tänä päivänä yritys pystyykin hyödyntämään 2D-viivakoodien avulla saatua tietoa niin oman toimintansa tehostamisessa kuin tarjoamaan helposti kuluttajille tuotteisiin liittyvää tietoa, faktoja, vinkkejä ja inspiraatiota.
![Kimmo Keravuori](/sites/default/files/styles/round_200/public/2022-12/Kimmo_Keravuori_300x300.jpg?h=6c83441f&itok=yL59BPbl)