Blogi

Kesko: Hyödynnämme GS1 2D-koodia omissa tuotteissamme vuoden 2024 aikana

Kesko oli mukana Food Data Finland -hankkeen yhteiskehitysprojektissa, jossa luotiin malli GS1 2D-koodin hyödyntämisestä digitaalisessa kuluttajaviestinnässä syksyn 2023 ja alkuvuoden 2024 aikana. Samaan aikaan aloitimme sisäisen suunnittelun 2D-koodien käyttöönotoksi omien merkkiemme pakkauksissa.
Tuuli Luoma, Kesko

Selvitimme syksyllä 2023 kuluttajakyselyn avulla, minkälaista tietoa kuluttajat kaipaisivat koodien taakse, ja miten aktiivisesti he sitä kautta lukisivat sisältöä. Kyselyyn pohjautuen ja kehitysprojektin oppeja huomioiden määrittelimme ”tuotekortit”, joka toimivat laskeutumissivuina 2D-koodillisille tuotteille.

Laskeutumissivuille lisäämme asiakaskyselyn avulla tunnistamaamme lisäarvoa tuottavaa tietoa. Sisältö nimittäin on kaiken a ja o. Jotta asiakkaat skannaavat 2D-koodin useammin kuin kerran, on sen takaa löytyvän sisällön tarjottava jotain, mitä pakkauksessa ei jo ole.

Olemme nyt valinneet tietyt omien merkkiemme tuotteet, joiden asiakasviestintää aiomme lisätä vuoden 2024 aikana GS1 2D-koodeja hyödyntäen. Kerromme niistä myöhemmin lisää.

Asiakasviestinnän lisäksi selvitämme 2D-koodin sisältämien erätunnisteiden mahdollisuuksia muun muassa hävikin seurannassa sekä interaktiivisessa asiakasviestinnässä ja hinnoittelussa. Tähän tarvitaan kyvykkyydet koko arvoketjussa, miksi kartoitamme parhaillaan tavarantoimittajien yhteistyöhalukkuutta rikastaa 2D-koodien taakse tuotavaa tietoa.

 

Tuuli Luoma
Myynti- ja omat brändit -johtaja
Kesko